Inschrijven

Ik wil mij graag bij MULTA Casting inschrijven! Hoe doe ik dit?

Wat ontzettend leuk dat jij je wilt gaan inschrijven bij MULTA Casting!

De inschrijving gaat heel gemakkelijk via de knop ‘inschrijven’ die je in de menubalk ziet staan. Op deze pagina vind je ons inschrijfformulier.

Is inschrijven gratis bij MULTA Casting?

Bij ons schrijf jij jezelf volledig gratis en vrijblijvend in. Je mag ook gerust ingeschreven staan bij andere castingbureaus. Je hoeft dus niet exclusief bij MULTA ingeschreven te staan om op opdrachten te kunnen reageren.

Wat heb ik allemaal nodig om mij in te schrijven bij MULTA Casting?

Allereerst hebben wij jouw NAW- en persoonlijke gegevens nodig. Vul dit correct in zodat wij jou altijd kunnen bereiken. Wij vragen je ook om jouw persoonlijke uiterlijke kenmerken en maten in te vullen. Waarom doen wij dit? Sommige opdrachtgevers vragen om types met hele specifieke uiterlijke kenmerken. Daarnaast wordt er voor sommige tv- of filmproducties kleding verzorgd. Het is dus ook belangrijk dat je deze gegevens correct invult.

Wat doen jullie met mijn persoonlijke gegevens en zijn deze veilig bij MULTA Casting?

Al jouw persoonlijke gegevens worden opgeslagen in onze database. Wij maken gebruik van verschillende administratieve, fysieke en technische beveiligingen voor het waarborgen van de veiligheid, vertrouwelijkheid en integriteit van jouw persoonlijke gegevens. Uit privacyoverwegingen kunnen de opdrachtgevers jouw privé-gegevens (zoals adres, telefoonnummer en e-mailadres) niet zien. Tevens beschikt MULTA Casting over een SSL-certificaat. Jouw gegevens zijn dus veilig bij ons.

MULTA Casting handelt in overeenkomst met de AVG-richtlijnen. Ons gehele privacy statement kun je onderaan deze pagina vinden.

Wat gebeurt er nadat ik mij heb ingeschreven bij MULTA Casting?

De opdrachten van MULTA Casting ontvang je via de e-mail nadat jij je hebt ingeschreven. Ook kan je de opdrachten terugvinden in jouw persoonlijke MULTA omgeving. Wij mailen je persoonlijk voor gerichte oproepen en kunnen je meenemen in de wekelijkse mails. In deze wekelijkse opdrachten-mail staan alle opdrachten waar wij de komende tijd onze talenten voor nodig hebben. Ook via sociale media (Facebook en Instagram) posten wij regelmatig oproepen. Onder het kopje ‘werkwijze’ lees je meer over onze gang van zaken. Uiteraard kan je ook wel eens een telefoontje of appje verwachten.

Ik wil mijn kind(eren) aanmelden bij MULTA Casting. Hoe doe ik dit?

Wat leuk dat je jouw kind(eren) wilt aanmelden bij ons. Hiervoor hebben wij MULTA Kids opgericht! Alle kids van 0 t/m 16 jaar kunnen hier terecht voor onze opdrachten in deze leeftijdscategorie. Op deze website kun je jouw kind(eren) gratis bij ons inschrijven!

Ga naar het inschrijfformulier en vul hier zo volledig mogelijk de gegevens van je kind in. Let wel op dat er maar één kind kan worden inschreven per e-mailadres. Heb jij meerdere kinderen? Maak dan gebruik van een eventueel ander e-mailadres binnen het gezin.

Ik wil mij uitschrijven bij MULTA Casting. Hoe doe ik dit?

Door in te loggen, kan je jouw hele account zelf verwijderen. Lukt dit niet? Neem dan even contact met ons op.

Werkwijze

Je hebt je ingeschreven bij MULTA casting, wat leuk! Wat gebeurt er nu?

Op onze website vind je diverse opdrachten. Wanneer je op de opdracht klikt kom je terecht op een pagina met meer informatie over de opdracht. Je kan jezelf via een formulier opgeven voor opdrachten. Dat kan je doen door het aanmeldformulier onder de betreffende opdracht in te vullen.

Let op! Wanneer je het aanmeldformulier invult dien je alle velden in te vullen. Indien het antwoordformulier een foutmelding geeft is het belangrijk dat je ook jouw foto's opnieuw upload!

Wanneer je het formulier ingevuld en verzonden hebt, krijg je hier per e-mail een bevestiging van (check altijd even je spambox wanneer je deze niet direct ontvangt!). Vervolgens gaan wij aan de slag met jouw aanmelding.

Houd bij het aanmelden rekening met de onderstaande punten, lees deze goed door:

  • Meld je alleen aan voor een opdracht indien je de gehele draaidag beschikbaar bent. De vermelde tijden zijn ALTIJD onder voorbehoud, houd hier dus rekening mee!
  • Ben je onverhoopt niet meer beschikbaar nadat je jezelf hebt aangemeld, of ben je in de tussentijd voor een andere opdracht geboekt? Neem dan direct even contact met ons op om je aanmelding in te trekken.
  • Je krijgt ALTIJD bericht van ons, ook als je niet geselecteerd bent. Houd daarom altijd de datum waarvoor jij jezelf hebt aangemeld vrij totdat je een bericht van ons hebt ontvangen.
  • Indien je geboekt bent rekenen wij (en de productie) op jouw aanwezigheid! Bij late afzeggingen of in het geval van een ‘no show’ (niet komen opdagen) maken wij hier een aantekening van. Indien dit vaker voorkomt kunnen wij je helaas niet meer boeken.  
  • Je hoeft jezelf maar één keer aan te melden voor een project. Jouw aanmelding komt automatisch tussen de andere aanmeldingen te staan.

Wij contacten je natuurlijk ook persoonlijk voor gerichte oproepen en uiteraard kan je ook wel eens een telefoontje of appje verwachten.

Hoe werkt een castingprocedure bij MULTA Casting?

Nadat jij jezelf hebt opgegeven voor een opdracht, kom je automatisch tussen alle aanmeldingen te staan. Soms ontvangen wij ontzettend veel reacties op een opdracht en zijn wij genoodzaakt een voorselectie te maken. Vervolgens stellen wij de aanmeldingen voor aan de opdrachtgever, waarna de opdrachtgever de meest geschikte personen selecteert. Zodra de selectie bij ons bekend is, krijg je van ons bericht of je bent geselecteerd.

Als je geselecteerd bent, ontvang je van ons een boekingsbevestiging per e-mail, lees deze altijd goed door. Wanneer je de boekingsbevestiging hebt ontvangen sta je bij ons geboekt. Het is belangrijk dat je de datum goed in je agenda zet en deze natuurlijk vrijhoudt!

*Let op! Je ontvangt altijd een bericht van ons. Ook als je niet bent geselecteerd.

Wat houdt een briefing in en wanneer ontvang ik deze?

Uiterlijk één dag van tevoren ontvang je van ons altijd een briefing. Hierin staan de algemene gegevens zoals de locatie en de tijden. Ook vind je hier bijvoorbeeld meer informatie over parkeergelegenheid, de kleding en andere zaken die voor jou belangrijk zijn. Lees de briefing altijd goed door voordat je aan de slag gaat. Wij vragen je altijd een (digitale) bevestiging te sturen naar ons, zodat wij zeker weten dat jij alles goed hebt ontvangen en wij op je kunnen rekenen. Zodra wij de briefing hebben verstuurd krijg je hier ook altijd een bericht over via Whatsapp. Bij geen reactie nemen wij altijd telefonisch contact met je op om te bevestigen.

Waarom moet ik de hele dag beschikbaar zijn?

Producties maken de dagplanning vaak één dag van tevoren, zij hebben rekening te houden met de beschikbaarheden van acteurs, het voorspelde weerbericht en de scènes die de dag(en) eerder wel of niet zijn gedraaid. Om deze redenen ontvangen wij één dag van tevoren pas de exacte tijden. In onze oproepen geven wij duidelijk aan dat je de hele dag beschikbaar moet zijn, mits anders staat aangegeven. In de briefing geven wij aan hoe lang het ongeveer gaat duren maar omdat opnametijden moeilijk te voorspellen zijn vragen wij altijd om rekening te houden met een eventuele uitloop. Wij doen ons uiterste best om dit van tevoren zo duidelijk mogelijk te communiceren.

Ik heb me al meerdere keren aangemeld, maar ben (nog) niet geselecteerd

Natuurlijk hopen wij dat jij zo snel mogelijk via ons aan de slag kunt bij een leuke opdracht!
Bij sommige opdrachten ligt het aantal aanmeldingen echter hoger dan bij andere opdrachten. Iedereen maakt uiteindelijk evenveel kans om te worden geselecteerd, mits je uiteraard in het profiel past. Vaak maakt de productie of regisseur een keuze en hebben wij hier geen invloed op.

Wees niet getreurd als je niet wordt geselecteerd, wij krijgen namelijk heel veel verschillende aanvragen binnen dus er komt zeker weten een geschikte opdracht voor jou!


Algemene Vragen

Wat is mijn confectiemaat?

Wil je weten welke confectiemaat jij hebt?

In de linker kolom zoek je eerst jouw algemene maat (S/M/L/XL/XXL). Vervolgens kijk je in de desbetreffende kolom (vrouw of man) naar jouw confectiemaat.

Voorbeeld: Heb jij als man normaal gesproken een maat L bovenkleding? Dan zit jouw confectiemaat tussen de 52/54. Hieronder een kort voorbeeldje. Uiteraard speelt lengte ook een rol. Mocht je het lastig vinden kunnen wij je altijd proberen te helpen. Vaak vind je een confectiemaat ook op de label van je kleding. Vooral in een broek of pak.

Wat is mijn jeansmaat?

Je jeansmaat is altijd omschreven als W/L (Waist/Length).
Voor dames ziet dit eruit als: 27/30, 28/30, 27/32, 28/32, etc.
Voor heren ziet dit eruit als: 30/32, 31/32, 30/34, 31/34, etc.

Wil jij weten wat je jeanswaist is? 

Wil jij weten wat je jeanslengte is? Zie hieronder het maattabel voor zowel mannen als vrouwen.

Hoe upload ik mijn video link?

Wij ontvangen graag beeldmateriaal van jouw talent. Je kunt je video uploaden naar een site voor videohosting zoals Youtube en Vimeo. Je kunt ook de link van een video kiezen die al is geüpload. Je hoeft dan alleen de URL te kopiëren.

Wat bedoelen we met CV?

Wij zijn benieuwd naar jouw creatieve (bijvoorbeeld acteer) CV! Wij vragen je om duidelijk je uiterlijke kenmerken (maten, speciale kenmerken etc) te omschrijven. Daarnaast is het belangrijk om je (speel)leeftijd erbij te vermelden. Geef ook je andere kwaliteiten aan (accenten, talen of bijv. special skills). Aan een normaal ‘werk CV’ hebben wij helaas niet zo veel.

Financieel

Hoe word ik uitbetaald?

Er zijn twee manieren hoe talenten worden uitbetaald.

Contant: soms wordt de vergoeding uitbetaald op de set en ontvang je dit aan het einde van de dag. Bij een cash uitbetaling is het belangrijk dat jij een geldig identiteitsbewijs meeneemt en de quitclaim (zie begrippen) volledig invult en inlevert.

Op rekening: de vergoeding wordt op je bankrekening gestort. Hierbij wordt de IB47-regeling gehanteerd, ook kan je een factuur uploaden of gebruik maken van een verloningsservicebureau. Bij bovenstaande opties van uitbetaling dient te worden voldaan aan de gestelde voorwaarden.

Hoeveel verdien ik?

Bij MULTA Casting krijg je altijd een vergoeding voor de opdracht die je uitvoert. Soms zijn dit kleine (onkosten) vergoedingen en soms zijn dit grotere bedragen. Alle vergoedingen die zijn voldaan, worden gezien als inkomsten (brutobedragen) en dien je op te geven bij je aangifte inkomstenbelasting. Je bent hier zelf verantwoordelijk voor.

Wanneer word ik uitbetaald?

Films/Series
Wanneer de uitbetaling via MULTA Casting verloopt en je per bank wordt uitbetaald streven wij er naar dit zo snel mogelijk uit te voeren.

Wanneer de uitbetaling niet via MULTA Casting verloopt maar via de productie dan is het betaaltermijn doorgaans 30 dagen. Heb je na 30 dagen nog geen vergoeding ontvangen stuur dan een e-mail naar financien@multacasting.nl.

Overige opdrachten
Wij streven ernaar om binnen 3 maanden uit te betalen. MULTA Casting werkt als tussenpersoon en zal pas tot uitbetaling overgaan zodra de opdrachtgever de factuur heeft voldaan.

Hoe zit het met de reis- en parkeerkosten die ik maak?

De vergoedingen zijn altijd inclusief reis- en parkeerkosten, tenzij anders vermeld in de opdracht.

Indien er een reis- en/of parkeerkosten vergoeding aanwezig is, dien je de gemaakte kosten uiterlijk 48 uur na de datum van de opdracht aan ons door te geven anders kunnen deze kosten niet meer worden vergoed.

Wat is een buy-out?

Een buy-out is een vergoeding voor een publicatie van het herkenbare gezicht van het talent. Een buy-out wordt alleen uitgekeerd als het gedraaide of gefotografeerde beeld daadwerkelijk wordt uitgezonden. De buy-out vervalt als je uit het uiteindelijke product wordt geknipt.

Indien je exclusief geboekt bent voor een merk dien je in de tijd dat de buy-out periode loopt geen werkzaamheden te verrichten voor concurrerende merken.

Wat is de IB47-regeling?

De IB47-regeling is een regeling van de belastingdienst voor uitbetalingen aan derden. In dit geval zijn onze talenten de 'derden' omdat zij niet in loondienst zijn. MULTA Casting geeft de uitbetaalde bedragen jaarlijks aan bij de belastingdienst.

Wat is de IB47-regeling?

De IB47-regeling is een regeling van de belastingdienst voor uitbetalingen aan derden. In dit geval zijn onze talenten de 'derden' omdat zij niet in loondienst zijn. MULTA Kids geeft de uitbetaalde bedragen jaarlijks aan bij de belastingdienst.

Overig

Ik heb een vraag maar hij staat er niet bij.

Geen probleem! Je kan ons altijd een mailtje sturen door te mailen naar info@multacasting.nl of door te bellen/een WhatsApp te sturen naar +31 6 14 77 03 72.

Castingtermen en -begrippen

Wat is het verschil tussen een figurant, een special en een edelfigurant?

Een figurant is op de set aanwezig om de scènes en de set levendig te maken op de achtergrond. 

Een special is een figurant met een bepaald beroep of specifiek uiterlijk. 

Een edelfigurant is een figurant die duidelijk of close-up in beeld is. Je hebt een uitgebreidere rol dan een gewone figuratie rol.  Vaak heeft de edelfigurant één of meerdere zinnen tekst in het script of moet de edelfigurant een speciale handeling verrichten. De vergoeding ligt voor edelfiguratie iets hoger, dit wordt in de oproep duidelijk aangegeven. Een edelfigurant heeft al enige ervaring met acteren dus geef je alleen op als jij hier ervaring mee hebt.

Wat is een 'quitclaim'?

Een quitclaim is een overeenkomst tussen de producent en het talent. Door het ondertekenen van de quitclaim geeft het talent toestemming aan de producent voor de gemaakte opname en kan het talent geen aanspraak maken op het portretrecht. Je geeft dus toestemming om ‘uitgezonden’ te worden.

Wat is een 'callsheet'?

Een callsheet bevat de planning van de draaidag. In de callsheet staan alle tijden, de contactgegevens van de crew, locaties waar gefilmd gaat worden en de eventuele locatie van de holding/basecamp (zie holding/basecamp).

De callsheet wordt altijd verstuurd aan alle leden van de cast en crew. Talenten ontvangen deze sheets niet. MULTA Casting maakt naar aanleiding van de callsheet een briefing voor de figuranten zodat enkel de informatie die voor hen belangrijk is wordt verstrekt. Dit doen wij om verwarring te voorkomen.

Wat wordt er bedoelt met holding of basecamp?

Een holding of basecamp is de locatie waar iedereen verzamelt, de make-up en kleding wordt gedaan en bijvoorbeeld de lunch wordt verzorgd.

Wat wordt er bedoelt met 'de call is om ... uur'

Met call wordt de calltijd bedoeld. Dit is het tijdstip wanneer je op de set aanwezig dient te zijn. Wanneer wij communiceren dat de call bijvoorbeeld om 10.00 uur is, dan bedoelen wij dat je om 10.00 uur aanwezig dient te zijn op de filmset. Je hoeft dan niet eerder te komen. Later komen is uiteraard niet gewenst.

Wat wordt er bedoelt met 'de wrap is om .. uur'?

Hiermee wordt de wraptijd bedoeld. Dit is het moment waarop het filmen is afgelopen en de draaidag wordt afgesloten. Een wraptijd is altijd een inschatting. De wrap wordt aangekondigd door de opnameleider. 

Je dient altijd aanwezig te zijn tot de wrap wordt aangekondigd, tenzij anders aangegeven door de figurantenbegeleiding of opnameleider. Meld jezelf altijd netjes af en check of het echt akkoord is dat je naar huis gaat.

Figuratie begeleiding

Meestal word je op de set opgevangen door de productieassistent, assistent opnameleider of productiecoördinator. Op grotere draaidagen is er vaak setbegeleiding aanwezig vanuit MULTA Casting of worden er meerdere begeleiders geregeld vanuit de productie zelf. Hier zijn dan meerdere personen aanwezig die verantwoordelijk zijn voor de begeleiding. De figuratiebegeleider(s) is/zijn je aanspreekpunt op de draaidag zelf. Vragen die je van tevoren hebt kan je vooraf stellen aan MULTA Casting.

Lunch

De lunch is vaak een warme maaltijd of bestaat uit lekkere broodjes. De lunch wordt doorgaans halverwege een draaidag geserveerd.

Begint een draaidag om 18.00 uur 's avonds, kan het heel goed zijn dat de lunch rond 23.00 uur of 00.00 uur is. Op normale draaidagen die overdag zijn is de lunch vaak rond het tijdstip dat ‘heel Nederland’ luncht. Houd er rekening mee dat er vaak gekookt wordt voor een grote groep en dat het lastig is om met elk dieet of allergieën rekening te houden voor de kok. Mocht er echt iets belangrijks zijn kunnen wij dit uiteraard alvorens doorgeven. Bij grote trek of veel eisen adviseren wij je om zelf ook lunch mee te nemen.

Om uw beter van dienst te zijn maakt deze site gebruik van cookies. Meer informatie.